donderdag 6 januari 2011

lapjestas


OJEE! 
Dit ziet er KEI-ingewikkeld uit :)

Om te maken dan, niet om uit te leggen, want de uitleg is heel kort:
Maak 22 lapjes van dezelfde grootte, zet ze aan elkaar in het patroon zoals hieronder getekend en haak er nog 2 handvaten aan...



Ik maak zo'n vierkantje als volgt:
Ik begin met 4 lussen, haak toe in een cirkeltje en haak er dan 8 vasten rond.
En dan neem ik een andere kleur, ik haak stokjes nu, telkens twee in de hoek en één voor alle andere steken.
Volgende kleur van 't zelfde: een dubbele in de hoeken, een enkele in de rest, enz.





Maar er bestaan zoveel variaties om een 'granny square' te haken, google maar eerst eens en kies een vierkant dat je ligt. Ook qua kleurgebruik, je kan echt doen wat je wilt: 22 verschillende maken, allemaal bloemetjes erop haken, in één kleur werken, of net allemaal verschillende kleuren gebruiken, kies maar...



Het vastmaken van de lapjes kan met een wolnaald of je kan ze ook achteraan aan elkaar haken, dat doe ik, omdat ik toch een voering ga maken voor deze tas en dus moet de binnenkant voor mij niet echt helemaal netjes afgewerkt zijn.





En het handvat dan: ik haak eerst een toer in vaste steken voor een proper randje en de tweede ronde die ik doe, daar haak ik vanaf de eerst punt 30 lussen, die ik weer vastzet aan de tweede punt bovenaan. Ook aan de achterkant haak ik zo'n handvat en dan haak ik nog één keer een hele ronde.





Meer is het niet... het is heel leuk om te maken, maar mispak u niet...  veel werk. 

20 opmerkingen:

  1. Hele mooie tas! Als ik ooit het haken goed onder de knie krijg, wil ik deze zeker ook maken. Bedankt voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel fleurig, ideaal voor de komende lente/zomer!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, chique! Lijkt me inderdaad leuk om te maken, 't staat dus al op mijn to-do-lijstje, bedankt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lijkt inderdaad veel werk, maar ik ontzie vooral de voering achteraf (ben geen krak met naald en draad). Maar hij is heel erg mooi, leuke kleurencombinatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O, maar er moet geen voering in hoor. Dan naai je met wol die lapjes aan elkaar en is de binnenkant ook netjes. De échte reden waarom ik een voering erin wil, is omdat ik nogal los haak, en dan zijn er 'gaatjes' in mijn haakwerk en dan kunnen er balpennen uitvallen of sleutels ofzo...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wauw!! Bedankt voor de uitleg!! ik ben ook aan een granny-square tasje bezig (binnenkort te zien op mn blog)
    maar dit wordt mijn volgende Grannyproject, zalig!
    vraagje: welke dikte van haaknaald heb jij hier gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. euh ja... Dat vergeet ik steeds te vermelden, Els toch, haakpen nr5 en redelijk dikke wol, ook een nr4 of 5.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. aangezien mijn sjaal bijna af is, ga ik dit eens proberen. Ik wil al lang eens granny squares doen, maar ik zag een kussen niet zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. I love this bag!
    Thanks so much for posting this tutorial!
    I really like the fact that it has a wider bottom than the other bags that I've seen.
    Thanks again!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hij is leuk , ik heb hem gemaakt en wat een duidelijke uitleg was dit zeg ,de tas staat inmiddels ook op mijn blog en heb een linkje naar deze uitleg gemaakt
    groetjes
    le(o)nie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. So Pretty! It is on my HUGE list of things to make!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi! Ik heb de tas ook gemaakt, bedankt voor de uitleg! En er zitten natuurlijk ook links in naar je blog. Groeten!

    http://mereljewels.blogspot.nl/2012/07/lapjestas.html

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wow.. so cute!! :) It's on my to do list.. :) among sooo many other things.. :)
    Hace a nice day!
    Kristin

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik findt de tas ook erg leuk en wil hem graag maken. Kunt uw mij zeggen hoe veel woll ik nodig heb? Graag in dezelfde kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi ponnekebloem Wat een geweldige tas en wat een heerlijke simpele uitleg echt ideaal ik heb hem ook gemaakt en op mijn blok ga ik hem posten als ik weet hoe t moet haha ben een nieuweling op deze blog


    Gr marie-louise-87

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb het gehaakt. en aan elkaar gehaakt. en nou ben ik aan het stoeien met de naaimachine. nog nooit eerder met een naaimachine gewerkt.
    wat is verstandig, om eerst de tas in elkaar maken, en daarna voering, of de voering al aan de aan elkaar gehaakte lapjes te maken en daarna in elkaar zetten.

    ik hoop dat je mij verder kunt helpen

    ik ga eerst weer verder met mijn naaimachine gestuntel.

    groetjes geeske

    http://creatievesien.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Muito linda! Adorei. Era exatamente a que eu procurava!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. HERMOSO BOLSO JUVENIL, GRACIAS POR LA EXPLICACION... DESDE SANTIAGO DE CHILE SALUDOS CORDIALES...

    BeantwoordenVerwijderen