zaterdag 30 april 2011

breitas



Vroeger, back in the seventies is dat, kregen meisjes breiles op school. Toen hadden we allemaal een plastic breitas, lang en smal en niet te groot. Nu vind je dat nergens meer. Dus voor diegenen die nood hebben aan een makkelijke tas voor priemen en wol, volgt hier een voorbeeld voor een breitas uit the tennies.

Makkelijk: Je begint met drie lussen.
En toedoen in de eerste lus.


Dan haak je in het cirkeltje 8 vasten.
Daarop allemaal dubbele vasten.
2de en 3de ronde: 1 vaste, 1 vaste, dubbele vaste, 1 vaste, 1 vaste, dubbele vaste, ... enz.
4de tot 6de ronde: om de vijf steken eentje vermeerderen
enz.
Hoe verder je van het centrum verwijderd bent, hoe minder je moet vermeerderen (ik weet dat het soms chinees klinkt, maar ik kan het niet beter uitleggen), je zal het begrijpen wanneer je je werk ziet evolueren.
Op den duur vermeerder je om de 11 steken, en af en toe haak je maar eens een ronde zonder te vermeerderen.
Je moet regelmatig je werkje eens plat leggen op de tafel om te zien of het niet bolt of bobbelt en dan pas je gewoon aan.

Wanneer je ziet dat de tas groot genoeg zal zijn, haak dan de volgende ronde met allemaal vasten.
De ronde daarna maak je de handvatten. Je haakt 15 lussen en zet die terug vast in de 13de steek. Vouw de cirkel eens toe met het handvat bovenaan en maak het 2de handvat op dezelfde manier en op dezelfde hoogte.
Daarna haak je nog eens twee volledige ronden en dan moet je enkel nog de losse draden innaaien.


Je zal zien dat aan de buitenkant je werk ietsje omhoog krult, dat mag.

Nu leg je je haakwerk op een stuk stof (een voering is nodig, want anders gaan je breinaalden, potloden, haakpennen ... erdoor vallen).
Je tekent de vorm af op de stof en knip dan die vorm ietsje kleiner uit dan aangegeven. Zorg dat je ter hoogte van de handvatten een klein beetje afbuigt. Uw voering komt tot net onder het handvat.



Dan stik je (of naai je met de hand) die voering vast. Gewoon erop leggen en aan elkaar naaien langs de rand.


Wanneer dat klaar is, plooi dan uw tas in twee met de handvatten naar boven en dan neem je een lange woldraad om links en rechts de 2 zijden aan elkaar vast te naaien. Niet helemaal tot aan de handvatten naaien, laat ongeveer 5 à 7 cm open.

Bloemetje erop (Ik zal volgende keer eens wat patroontjes geven voor verschillende bloemen), uw wol en priemen erin en dan kan je vanaf nu, in stijl, in de tuin breien zonder dat uw wol door het stof en aarde rolt :)

15 opmerkingen:

  1. tof tof! ik brei en haak in de tuin met de bolletjes in een plastiekzakje maar dit ziet er tenminste elegant uit ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Back in the eighties werd er ook nog breiles gegeven hoor. Toch bij ons in de west-flanders. :) Ik kan me mijn blauw/gele breitas nog goed herinneren.
    Leuk patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Thank you for all these wonderful tips!
    I just found your blog via ravelry.
    I look forward to reading back through your posts. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In de jaren '90 kreeg ik ook nog breiles op school. Ik denk zelfs dat in het gezegende jaar 2000 mijn zus ook nog breiles kreeg op school. Haken, breien, naaien... het hoorde er allemaal bij :-) Maar een echte breitas heb ik nooit gehad :( Ik zal jouw ideetje misschien nog wel eens proberen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vandaag heel lang bij uw kraampje gestaan op de Vitrine!
    Prachtige, leuke werkjes!
    Is er ook een mogelijkheid om via het internet de leuke mutsen aan te kopen?

    Groetjes
    Eline

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze breitas wilde ik al een hele tijd maken...
    Nu is hij klaar!Je kan hem bewonderen op mijn blog
    http://lindevrouwsweb.blogspot.com/2011/07/breitas.html Ik vind je blog erg tof! groetjes uit Holland

    BeantwoordenVerwijderen
  7. net je site ontdekt, wat een knappe dingen!!!!!!!!!!
    sommige ervan staan alvast op mijn TO-DO lijstje....groetjes, Katie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Echt geweldig!
    Ik heb een fijne tas voor mijn handwerk, maar een echte breitas mis ik nog. Zeker omdat er zo ruimte is om je breinaalden mee te nemen.
    Ik maak er nog extra vakjes en zakjes in (ook naar jouw voorbeeld) zodat ook mijn markeerders, stoppers, breivisjes etc netjes opgeborgen zijn.
    Dank voor al je mooie projecten en ideeën!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb jouw breitas ook gemaakt. En ik moet zeggen, dat had ik jaren eerder moeten doen. Echt super gewoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Echt een leuke tas. Heel handig, alleen heb ik er twee ritsen in gezet, i.p.v. dichtnaaien.

    BeantwoordenVerwijderen