donderdag 21 april 2011

zomerjurkje


Maat: 3 jaar
Woldikte: 4 (Wibra-wol) Half bolletje ongeveer.
Los gehaakt.
En een lap stof.

Haak om te beginnen 68 lussen. Los haken want dat moet een beetje rekken.
Haak de laatste lus vast in de eerste lus zodat je een cirkel krijgt (zorg dat niets gedraaid zit)
Haak daarop 7 toeren, allemaal vasten.

Wanneer de 7 rondes gedaan zijn, haak je 30 lussen
en haak terug vast in het zesde gaatje en haak verder met vasten.

28 vasten

Terug 30 lussen en vastmaken in het zesde gaatje

Terug 28 vasten

Daarna haak je nog 9 rondes op de volgende manier:

onthoud twee zaken:

PUNT 1: verminder bij ELKE ronde telkens 4 keer op de plaats waar de mouw het voorpand scheidt. (= waar die 30 lussen beginnen en waar die eindigen, voor de linkse mouw en voor de rechtse mouw). En altijd op dezelfde plaats verminderen, want je ziet dat dat een schuine 'lijn' vormt tot boven.


PUNT 2: verminder om de zes steken één steek, zowel op de mouwen als voor en achterpand. Maar zorg dat het gelijk verdeeld is, dwz evenveel op elke mouw en evenveel op voor- als achterpand. Dit doe je om de 2 rondes. dus een ronde waarbij je vermindert en daarna een ronde allemaal vasten, terug een ronde verminderen, enz.
Belangrijk detail hierbij: Pin u niet vast op die 'om-de-zes', dat mag ook eens om de 5 als dat beter uitkomt, want wat je wil vermijden is dat je vermindert net voor of net achter die mouwlijn van punt 1.

Ik eindig met 45 steken. (En redelijk los, want daar moet een hoofdje door).


Voor kleinere maten: Hetzelfde maar dan met iets dunnere wol en ietsje minder verminderen, want een éénjarig hoofdje is eigenlijk niet zoveel kleiner dan een peuterhoofdje.

Voor grotere maten: Begin met méér lussen onderaan, 9 rondes vasten eerst, maak ook meer lussen voor de mouwopeningen (33 of 36) en steek die dan in het achtste gaatje ofzo. Op dezelfde manier verminderen, maar haak misschien nog wat extra rondes (11 ofzo). En ook niet te vast haken. Dat moet rekken langs onder en langs boven!!!


Nu het naaigedeelte:

Knip twee rechte lappen. De breedte is ongeveer 2 à 3 keer breder dan het gehaakte bovenstukje.
De lengte (van boven naar beneden bedoel ik) bepaal je zelf. Hang die lap eens voor uw kindje :))



Je legt de goede kanten op elkaar. Stik links en rechts toe. Nu heb je een koker. Naai gerust de zoom ook al.

Aan de bovenkant maak je allemaal kleine plooitjes. Dat hoeft allemaal niet vastgespeld en uitgemeten. Gewoon kleine plooitjes maken terwijl je erover stikt, random. De ene keer plooitje naar links, de andere keer naar rechts, maakt niet uit. Ga er gerust nog maar eens een toertje over zodat die plooitjes goed vast zitten.



Die bovenkant met plooitjes moet ongeveer 1,2 à 1,4 keer breder zijn dat de onderkant van het gehaakte stukje. Moet!!
Werk dat kantje af zodat het niet rafelt.


En nu is het tijd om die twee dingen aan elkaar te stikken. Speld nu de 2 stukken aan elkaar onder de mouwen en op een paar andere plekken, gewoon als referentiepunten.
Schuif het gehaakte stukje onder uw stiknaald door. En begin te stikken, door de wol en tegelijkertijd ook door de stof. Langs de goeie kant ook liefst.
Trek het gehaakte stukje goed uit terwijl je dat doet!! Dat is hét belangrijkste van heel dit jurkje: Alwaar wol en stof raken, moet je het rekbaar maken. Herhaal luidop 3 X om het niet te vergeten, want anders is alles voor niets geweest en kan uw kindje niet in het jurkje.


Na dit is het jurkje klaar!

En voor je het weet huppelt er, van een helling, in een wei vol mooie bloemen en duizend vlinders, een blij meisje met lange vlechten met jouw jurkje aan. Of iets minder melig.

13 opmerkingen:

  1. Een zalig kleedje van een prachtig stoje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Duidelijke uitleg van een super leuk jurkje! Heb hem ook gemaakt, kijk maar onderaan dit verhaal :) http://esthers101.blogspot.nl/2012/08/dag-829-cupcakes.html

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig!! Echt heel mooie jurkjes, stuk voor stuk. Ik ben al heel lang op zoek naar dit model bovenstukje, vond alles wat ik tegenkwam te degelijk qua vorm, dit is precies waar ik al tijden naar zoek. Op naar de zomer zou ik zeggen!! Ik had zelf een jurkje met haltertop gehaakt deze zomer, rood met witte stippen, was echt de favoriet van dochter en mezelf. Ik ga een bakkie koffie inschenken en eens even goed je site doorspitten. Dank voor het delen van het patroon. Groet Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is dit leuk! Kan nu ook al erg mooi zijn met een shirt eronder! Kleurtje is prachtig! Ga dit maken van de rwandeese stof die ik meegenomen heb voor mijn meiden! Simpel maar zooooo mooi. Moet alleen ff kijken hoe ik ze vergroot naar maat 140 en maat 158/164.... Tips?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goedenmiddag, ik heb al eerder gereageerd omdat ik dit van die vreselijk leuke jurkjes vind, en met 3 dochters moest ik maar eens beginnen dacht ik zo. Ik heb al eens eerder een jurkje gehaakt ( met 2 driehoeken als bovenstuk, halter zeg maar ) en daar dan een stofje onder. Erg leuk ook al zeg ik het zelf. Alleen, ik maak het op maat en dan komen ze er amper in..Eenmaal aan zit het prima hoor, maar voor het zover is..U schrijft het gehaakte flink uitrekken tijdens het naaien, is dat werkelijk alles? Geen rits erin, of breder maken en dan met een lintje erdoor aansnoeren oid? En qua stof een gewoon katoentje had ik bedacht, of is rekbaar beter? ( dat zoomt zo lelijk vind ik )
    Ik hoor het heel graag, zoals ik het nu begrijp is het dus gewoon op maat maken, de basisketting niet te strak, en bij het naaien het gehaakte wat oprekken. En idd, wat saffiertje ook zegt, hoe te vergroten? Waar moet ik dan meerderen? Ik heb idd ook verschillende maten nodig, 116, 140, en 152...

    Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kan je niet alle maten bezorgen. Dat is iets waar veel tijd inkruipt en ik ga dat wel eens doen, maar dan zet ik de patronen te koop of bundel ik alles eens in een boek. Maar de truuk is om niet te vast te haken en inderdaad je stof (katoen) zo te 'rimpelen' dat het ondertse deel, de stof dus, nog anderhalf keer breder is dan het bovenstukje. Als je de twee delen aan elkaar stikt, dan trek je aan het gehaakte deel zodat de stof kan meerekken bij het aantrekken. De stof past zich wel naar de vorm van het gehaakte deel. Als je dat niet doet, dan lukt het niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed, dank je wel. Ik ga het proberen. Je rimpelt het dus niet zover in dat het net zo groot is als het gehaakte stukje, maar dat laat je dus breder. Aha! Ik rimpelde het altijd net zo ver als het gehaakte stuk! Dat is nou eens een goeie tip, dank je. En dat groter maken probeer ik ook wel wat uit te vogelen. Grotere basisketting natuurlijk, en dan maar proberen in verhouding alles wat groter te krijgen. Als het boek er ooit komt houdt ik me aanbevolen. Voor eerst dank voor de vlotte reactie.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vriendelijk bedankt voor je uitleg; zal mij ooit wel eens van pas komen !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ooooh dit was ik aan het zoeken! Bedankt! Gisteren op handgemarkt zo een kleedje zien hangen en dacht er al aan om het zelf te maken. Met deze uitleg zal het een stuk makkelijker gaan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik maak het jurkje voor 6 jaar, maat 122
    Als ik om de 6 steken ga minderen, wordt het wel te klein om het hoofd nog er door te krijgen. Suggestie? minder minderen of ktijg ik dan niet de mooie ronde halslijn?

    BeantwoordenVerwijderen