donderdag 9 juni 2011

ach margrietje en rode roosjes

een margrietje


Ik heb geen gele of witte wol in huis. En toon het dan maar in rood en roze.


Haak 3 lussen en maak die laatste lus vast aan de eerste zodat je een cirkeltje krijgt. Haak in dat cirkeltje 10 vasten. Haak de laatste toe aan de eerste vaste en knip de draad af (10cm ofzo).



Daarna neem je de andere wol. Liefst superdikke wol of doe zoals ik: gebruik dubbele draad (4,5 dikte).

Kies één van de tien gaatjes op het cirkeltje en dan begin je met 10 lussen te haken.
Haak vast met een halfvaste in dezelfde steek.
Nog een halfvaste in de volgende steek en terug 10 lussen
enz.


10 keer dus.
10 blaadjes.

Haak vast en knip de draad ver genoeg (40cm), want die draad gebruik je om de bloem vast te naaien. Je moet de blaadjes vastnaaien en niet dat cirkeltje, zo blijft de bloem plat.


Simpel nietwaar?
En nu nog eenvoudiger...

een roosje


Het lijkt eerlijk gezegd niet echt op een roosje, maar kom...




Begin met 28 lussen te haken.
1ste rij: Draai om en haak allemaal vasten terug.
2de rij: Draai terug om en nu moet je afwisselend 1 of 2 vasten in elke steek haken. Hoe onregelmatiger je vermeerdert, hoe natuurlijker uw bloem. Ik doe het deze keer bijvoorbeeld zo:

2 vasten in de 1ste steek
1 vaste in de 2de steek
2 vasten in de 3de steek
2 vasten in de 4de steek
1 vaste in de 5de steek
2 vasten in de 6de steek
1 vaste in de 7de steek
1 vasten in de 8ste steek
2 vasten in de 9de steek
1 vaste in de 10de steek
2 vasten in de 11de steek
2 vasten in de 12de steek
2 vasten in de 13de steek
1 vasten in de 14de steek
enz.

En nu de laatste rij, die haak je als volgt:

4 stokjes (ik haak niet eerst een lus) in de 1ste steek plus een halfvaste (ook in die 1ste steek). Een halfvaste in de 2de steek.
En terug 4 stokjes en een halfvaste in de 3de steek.
Een halfvaste in de 4de steek.
enz.




Laat op het einde ook een hele lange draad. Die dient om de verschillende lagen van de bloem aan elkaar vast te naaien. Rol heel die strook op en hou vast. Naai nu die verschillende lagen aan elkaar vast. Dan maak ik 2 knoopjes in de 2 losse draden en daarna moet de draad nog lang genoeg zijn om dat roosje ergens op te naaien.




Je kan er ook een speldje door steken en gebruiken in je haar.



Alle draden die daarna nog los hangen, naai ik nog vast in dat roosje.

Veel lol met de blommekes!
Overdrijf gerust met de grootte. Op een grote muts mag best een grote bloem of extra groene blaadjes erbij. Niet bang zijn daarvoor.

7 opmerkingen:

  1. Hi, dit is grappig!!!! (toen ik je blog voor het eerst een tijdje geleden ontdekte zag ik dat we nog andere dingen 'gelijkaardig' doen, onze mutsjes lijken op wel op die van elkaar. Ik heb vorige winter heel veel pixie's en ronde mutsjes gehaakt, met bloemekes enzo.
    Blijkbaar hebben we gelijkaardige ideetjes : )
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja ...én delen we dat graag met anderen ook :))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo schattig weer. En als ik de foto's zie en naast me leg dan kan ik het en lukt het me nog ook. Dikke merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De margriet is ook leuk zeg!
    Dank je wel voor de tip :)

    Ik kom ook even langs om je te laten weten dat mijn 1e give away er eindelijk op staat.... Mocht je mee willen doen...

    Groetjes, Ivonne.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat maak jij geweldig leuke dingen zeg!!!! Heb net met rode wangetjes je blog bekeken. :-) Ik heb je roosje net geprobeerd, super. Hij zit nu op een baret, zal hem binnenkort op mijn blog zetten!
    Groetjes, Sacha (maarnietvangrijs)

    BeantwoordenVerwijderen